Batony energetyczne – jakie wybrać — porównanie

Osoby trenujące sporty wytrzymałościowe potrzebują duże ilości energii. Można powiedzieć , że godzina treningu to ok 550-650 kcal. Zwykła dieta p. Kowalskiego na ogół nie wystarcza, aby zaspokoić takie zapotrzebowanie energetyczne biegacza czy kolarza.

Jeśli podchodzimy w miarę poważnie do treningu biegowego czy kolarskiego, z czasem zaczynamy rozumieć, że to co zjadamy na co dzień ma znaczenie dla naszego treningu. Znaczenie ma także,to co zjadamy przed treningiem jak i po nim. No i oczywiście to samo dotyczy czasu podczas wysiłku.

I tu z pomocą przychodzą batony energetyczne, które można stosować około treningowo lub też w trakcie wysiłku. Od razu powiem, że jeśli zamierzamy wziąć jakiś baton na zawody warto by było je wcześniej wypróbować na treningu.

Generalnie powinniśmy, się zastanowić nad tym, jak długi będzie wysiłek, o jakiej intensywności i czy jesteśmy osobami, które lubią czuć coś w żołądku w czasie zawodów(pustka u mnie w brzuchu nie przejdzie :))

Znam kilka osób, które w czasie maratonów MTB trwających w okolicach 3 godzin nie muszą i nie mają ochoty jeść. Wystarcza im coś małego jak żel czy pół banana, szybkiego do „wrzucenia” w siebie, aby dotrwać do mety. Dlatego odpowiednie dla nich są żele energetyczne. Natomiast ja jestem osobą, która przy wysiłku już powyżej 2 godzin musi zjeść coś bardziej konkretnego. Sam żel mi już nie wystarcza. Dlatego zawsze na takie treningi czy zawody dłuższe niż dwie godziny zabieram batona energetycznego. Gdy wysiłek trwa jeszcze dłużej, wybieram batony bardziej sycące z dodatkiem płatków owsianych czy też z większą ilością błonnika (choć tu trzeba uważać :)), gdyż jak wiadomo błonnik oczyszcza nasze jelita

Jaki baton energetyczny wybrać ?

Baton energetyczny firmy Nutrend Endurance Bar:

To świetny baton o gramaturze 45g. Baton wygląda na większy niż jest. Jest bardzo płaski - dzięki temu łatwo można go schować do kieszonki koszulki kolarskiej czy też do saszetki biegowej. W czasie treningu zjadam go mniej więcej po 1,5 godz jazdy. Natomiast w czasie zawodów zawsze mam go przekrojonego na pół i zjadam go w okolicy pierwszej godziny wysiłku. Jeśli wysiłek ma trwać w okolicach 3 – 3,5 godzin zjadam 2 takie batony a także w międzyczasie uzupełniam energię żelami energetycznymi.

Endurance BAR Nutrend ma tą zaletę, że jego konsystencja pozwala na konsumpcje przy podwyższonym tętnie. Oczywiście nie mówię o piątej strefie, ale w okolicach końca 3 strefy można go jeszcze zjeść :-). Batonik ten ma w składzie mieszaninę cukrów prostych i złożonych. Dzięki temu, że ma swoim składzie cukier izomaltulozę – cukier ten ma niższy indeks glikemiczny a w procesie jego trawienia energia uwalniana jest w bardziej zrównoważony sposób i przez dłuższy czas. Oprócz tego w swoim składzie posiada Witaminy grupy B oraz BCAA. Polecam :)



 

Baton Powerbar Energize Orginal:

Tak jak poprzedni baton, ten też jest dość płaski choć gramatura jest nieco większa 55g. Batonik ten jak chwali się producent posiada opatentowaną formułę wspierającą wydolność C2MAX. Przede wszystkim ma w swoim składzie sód i magnez pierwiastki których najwięcej tracimy wraz z potem. Magnez wpływa na pracę układu mięśniowego a sód poprawia wchłanialność wody i węglowodanów z przewodu pokarmowego, jak również pozytywnie wpływa na mięśnie - opóźniając pojawienie się ich zmęczenia.

Konsystencja tego batonu jest nieco bardziej lepka, ale po chwili rozpuszcza się po kilku ugryzieniach. Jednym to pasuje drugim nie. Ja się przyzwyczaiłem i dla mnie jest idealnym rozwiązaniem na maratony MTB.

 

Baton Voltage Energy Bar Nutrend:

To baton, który bardzo dobrze zaspokajają głód na trasie maratonu. Jednak ich konsystencja nie do końca jest odpowiednia do zjadania w trakcie podwyższonego tętna. Tzn baton łatwo się rozgryza jednak trzeba uważać na okruszki płatków owsianych. Dla mnie jest idealnym batonem na maratony ultra, biegi górskie, wycieczki, treningi. Świetnie zaspokaja głód oraz podnosi energię.
Baton Voltage ma gramaturę 65g oraz w swoim składzie posiada formułę Palatinose czyli cukier izmaltulozę który uwalnia energię w sposób ciągły nie powodując skoków energetycznych.
Smaki gorzka czekolada oraz kawa w swoim składzie posiada kofeinę pobudzając nasz organizm.

Batony energetyczne składy - porównanie

  Nutrend Endurance Bar Powerbar Energize Nutrend Voltage Bar
Waga 45g 55g 65g
baton energetyczny kcal 171 kcal 199 kcal 273 kcal
wartości odżywcze Tłuszcze 3,6 g
w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,2 g
Węglowodany 29,3 g
w tym cukry 11 g
Błonnik 0,6 g
Białko 5,2 g
Sól 0,09 g
L-Leucyna 113 mg
L-Izoleucyna 56 mg
L-Walina 56 mg
Witamina B3 9 mg
Witamina E 6,8 mg
Witamina B5 3,4 mg
Witamina B6 0,8 mg
Witamina B2 0,8 mg
Witamina B1 0,6 mg
Witamina B12 1,4 μg
Biotyna 28,3 μg
Kwas foliowy 113 μg
Tłuszcz 2,0 g
- w tym kwasy tłuszczowe 0,4 g
Węglowodany 39 g
- w tym cukry 24 g
Błonnik 0,8 g
Białko 5,8 g
Sól 0,48 g
Sód 190 mg
Magnez 75,60 mg
Tłuszcz 10,3 g
w tym nasycone kwasy tłuszczowe 7,1 g
Węglowodany 39,9 g
w tym cukry 17,4 g
Błonnik 2,6 g
Białko 3,8 g
Sól 0,05 g
Witamina C 12,3 mg 15%
Witamina E 2 mg 17%
Cynk 2,6 mg 26%
       

 

Podsumowując, jestem zwolennikiem batonów energetycznych w trakcie treningów czy też zawodów. Jednak trzeba samemu wypróbować co nam smakuje jak reaguje organizm w trakcie wysiłku. Możemy się zupełnie inaczej czuć po zjedzeniu batona na wycieczce a inaczej na trasie zawodów.