Izotoniki bez cukru czy warto?

Co do zasady izotoniki powinny dostarczać węglowodanów do organizmu w czasie wysiłku. Nie jest to jednak ich jedyne zadanie. Izotoniki dostarczają sportowcom również tak ważnych mikroelementów, jak potas, magnez, sód oraz witaminy. Napoje izotoniczne mają na celu wyrównanie poziomu wody i elektrolitów, które są wydalane z organizmu w procesie wydzielania potu.

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że izotoniki bez cukru nie dostarczają tak ważnych podczas wysiłku węglowodanów. To one pozwalają utrzymać intensywność wysiłku. Dlatego ważne jest wiedzieć, kiedy można używać tego typu napoje.

Kiedy warto stosować napoje elektrolitowe bez cukru?

- gdy mamy zamiar wykonać trening o niskiej intensywności trwający powyżej 1,5 godz

- w trakcie budowania tzw. bazy wytrzymałościowej

- wtedy kiedy jesteśmy na redukcji

- przed wysiłkiem w celu nawodnienia. Napoje te dostarczają ważnych mikroelementów i lepiej nawadniają

- jako dodatkowy napój do izotnika, kiedy trening jest dłuższy niż 1,5 godz

- przy treningach o wysokiej i średniej intensywności trwających około 1 godz.

Izotoniki bez węglowodanów najczęściej występują w formie tabletek. Dzięki takiej formie opakowania izotonik łatwiej zabrać ze sobą na każdy wyjazd. Poza tym łatwiej taki napój przygotować. Wystarczy wrzucić jedną tabletkę do bidonu i po sprawie. Na długi wyjazd w trasę można nawet rozważyć zabranie tabletki do kieszonki kolarskiej. Łatwo wtedy zrobić taki izotonik na trasie.

Plusem takich izotoników jest wygoda stosowania. Nie zajmują dużo miejsca więc można je mieć na zgrupowaniu lub wyjeździe. Łatwo przygotować z nich napój nawet w trasie.

Izotoniki przeznaczone są dla każdej grupy sportowców.