Nawadnianie organizmu - Podstawy

Jak powszechnie wiadomo budowa człowieka to bardzo inteligentna maszyna, która wymaga w gruncie rzeczy przemyślanych i właściwych działań po to aby się nie psuła.

Tak na poważnie, o co chodzi z tym nawadnianiem. Każda istota ludzka, zwierzę czy roślina musi funkcjonować za pomocą wody która jest niezbędna do funkcjonowania wszystkich procesów życiowych. Ciało człowieka składa się w 70% z wody, to główny składnik naszego ciała, czego wynikiem jest fakt że bez odpowiedniej ilości i absorpcji , żaden organizm nie będzie w stanie dobrze działać, czego następstwem mogą być sukcesywnie postępujące choroby lub co gorsza doprowadzić do śmierci.

 

  • Już utrata 1% masy ciała ( 500-800 ml )obniża wydolność fizyczną szacunkowo o 10%
  • Ubytek rzędu 3% masy ciała ( 1500-2400 ml )obniża wydolność o 20 - 30%
  • Odwodnienie rzędu 5% masy ciała i więcej objawia się bólami głowy, sennością i zaburzeniami układu nerwowego
  • Przy odwodnieniu 10% masy ciała koniecznie jest leczenie szpitalne, przy czym 15% odwodnienia mówimy o zagrożeniu życia ludzkiego.

Hiponatremia – jest to obniżenie stężenia sodu w surowicy krwi ( < 130 mmol/l ), zdarza się to podczas spożywania nadmiernej ilości wody bez odpowiedniej podaży ilości sodu.

Najczęstsze objawy to :

  • obrzęki dłoni i stóp,
  • ból głowy,
  • zaburzenia świadomości,
  • kaszel świszczący oddech.

Prawidłowe nawadnianie się:

  • przy stałym dostępie do płynów pić co 10 minut ~ 150 ml, ale staramy się nie pić jednorazowo więcej niż 400 ml,
  • unikamy płynów bardzo zimnych – najlepiej o temperaturze zbliżonej do temperatury ciała,
  • podczas wysiłków w upale przydatne jest polewanie ciała w celu schłodzenia

 

Normy spożycia wg. Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej wynika, że minimum płynów dziennie to:

  • dla mężczyzn 2,5 litra wody, czyli 10 szklanek dziennie,
  • dla kobiet 2 litry wody, czyli 8 szklanek dziennie.

Nawadnianie podczas wysiłku fizycznego ma za zadanie dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości energii oraz zapobieganiu odwodnienia. Tutaj na ratunek przychodzą właściwe napoje sportowe takie jak:

  • Hipertoniki

Izotoniki czyli najbardziej interesująca i cenna grupa produktów, które zawierają optymalną osmolalność oraz węglowodanów od 6-8%

Iso Drinx w tabletkach

Skład w zależności od producenta i typu produktu:

  • maltodekstryna, glukoza, fruktoza
  • sód, potas
  • kofeina, witaminy, magnez, aminokwasy

Konsystencja:

  • płynna lub proszek/ tabletki

Średnia ilość węglowodanów i sodu:

  • 3,9 – 6,7 g ww / 100 ml
  • 43 – 72 mg sodu / 100 ml

Zastosowanie:

  • stosowane w trakcie wysiłku o wyższej intensywności – podaż energii i elektrolitów,
  • stosowane bezpośrednio po wysiłku w celu uzupełnienia glikogenu.

 

Hipotoniki to napoje które mają niską osmolalność, dzięki temu są „rzadkie” dla krwi oraz zawierają niewielką ilość węglowodanów do <4%


Hipertoniki to produkty które mają bardzo wysoką osmolalność, wymagają te rozcieńczenia, oraz wysoką zawartość węglowodanów >10%



Należy jednak pamiętać że większość produktów na rynku tak naprawdę się między sobą nie różni, dostępność oraz szeroki wybór produktów pozwala zaspokoić oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.

Zaleca się przetestowanie produktów przed, podczas oraz po treningu, po to aby określić przyswajalność lub nietolerancję na któryś ze składników. Najlepiej według przyjętych badań sprawdzić produkt kilka razy, by móc stwierdzić, że działanie i korelacja z wysiłkiem fizycznym wpływa na efektywne jego podtrzymanie.

Dlatego sięgajmy świadomie po produkty najlepszej jakości, takie, które spełniają normy żywienia, takie które są neutralne dla naszej flory bakteryjnej oraz takie które pozytywnie wpływają na podtrzymanie wysiłku fizycznego, dzięki czemu będziemy mogli poprawiać swoje wyniki sportowe.