Dziś już chyba nikt nie ma wątpliwości, że właściwa dieta i suplementacja są tak samo istotne w osiąganiu dobrych wyników sportowych jak trening. Coraz większa ilość osób stara się kontrolować wszystkie elementy procesu treningowego tak, aby zmaksymalizować szanse na osiągnięcie swoich sportowych celów. Jednym z nieodłącznych elementów tego ekosystemu jest właściwie zaplanowana suplementacja, której celem jest zarówno pomoc w prawidłowym zbilansowaniu diety, jak i próba poprawy wyników sportowych.

 

Kolarstwo, bieganie czy triathlon to dyscypliny, których uprawianie wręcz trudno wyobrazić sobie bez suplementów. O samych suplementach można pisać długo, ale na początku należałoby się skupić na żywności dla sportowców, czyli tych produktach, które ułatwiają logistykę sportowcom. Zalicza się do niej odżywki węglowodanowe, białkowe, węglowodanowo-białkowe, żele i batony energetyczne czy napoje elektrolitowe. Poniżej znajdziesz opis dwóch najpopularniejszych wśród przedstawicieli dyscyplin wytrzymałościowych, czyli żeli i batonów energetycznych.

 

Po co Żele energetyczne

Żele energetyczne to jedna z najłatwiejszych do strawienia form węglowodanów polecana w trakcie wysiłku. W zależności od producenta zwykle zawiera 15-30g węglowodanów prostych. Poza węglowodanami możemy znaleźć w nich inne dodatki takie jak kofeina, aminokwasy, kwasy tłuszczowe MCT czy też minerały. Zwykle mają one charakter hipertoniczny, co oznacza, że należy popijać je wodą, w celu prawidłowego strawienia i zminimalizowania ryzyka wystąpienia problemów żołądkowo-jelitowych. Jedni producenci oferują żele zakończone nakrętką (zwykle zawierające więcej niż jedną porcję), u innych przed użyciem należy urwać końcówkę.

 

Jak i kiedy stosować żele energetyczne?

 Żele energetyczne stosuje się w celu uzupełnienia węglowodanów w trakcie wykonywania wysiłku lub bezpośrednio przed jego rozpoczęciem. Dzięki temu będziemy w stanie utrzymać wysoką intensywność wysiłku przed dłuższy czas. Im więcej węglowodanów zjemy w trakcie wysiłku, tym późnej dojdzie do wyczerpania rezerw glikogenu mięśniowego i wątrobowego, a nasz performance będzie utrzymywany. Z żeli energetycznych zaleca się korzystać, kiedy podejmowany wysiłek charakteryzuje się wysoką intensywnością. Podczas takiej intensywności trzewia są gorzej ukrwione, a proce trawienia jest upośledzony. Stąd im mniejszą prace ma do wykonania przewód pokarmowy, tym mniejsze ryzyko ewentualnych problemów. W takiej sytuacji żele sprawdzą się znakomicie ze względu na zawartość prostych węglowodanów upakowanych w formie płynnej, co stanowi najprostszą do strawienia formę.


Żele energetyczne dla biegaczy i kolarzy

nutrend carbosnackhuma żele energetyczneSqueezy drink żelIsostar acti food

 

 

Batony energetyczne

Batony energetyczne obok żeli energetycznych i napojów izotonicznych stanowią najpopularniejszą formę węglowodanów, po jakie sięgają osoby wykonujące długotrwały wysiłek fizyczny. Podobnie jak w przypadku żeli celem ich stosowania jest uzupełnienie węglowodanów podczas wysiłku. W zależności od producenta mogą one być przygotowane z różnych składników, które mogą różnicować czas uwalniania węglowodanów oraz wpływać na ewentualne większe ryzyko problemów żołądkowo-jelitowych. Na szczególną uwagę zasługują popularne w ostatnim czasie batoniki typu RAW, wyprodukowane na bazie suszonych owoców i orzechów, które zwykle charakteryzują się wysoką zawartością błonnika oraz tłuszczu. Zarówno błonnik, jak i tłuszcz powodują, że szansa na problemy gastryczne wzrasta. W związku z tym pomimo kuszącej wizji korzystania z „naturalnych produktów”, należy mieć świadomość o ich potencjalnie negatywnym wpływie. Zwłaszcza, kiedy intensywność wysiłku będzie wyższa.

 

Jak i kiedy stosować batony energetyczne?

Batony energetyczne dla kolarzy, biegaczy i triathlonistów stanowią dobre źródło węglowodanów podczas wysiłku o niskiej do umiarkowanej intensywności. Celem ich stosowania jest identyczny jak w przypadku żeli, a więc uzupełnianie węglowodanów podczas wysiłku. Ich charakterystyczną cechą jest stała konsystencja, co powoduje większe uczucie sytości podczas wykonywanego wysiłku. Jest to szczególnie istotne dla osób podejmujących długotrwały wysiłek, gdzie nie powinniśmy dopuścić do uczucia głodu w trakcie treningu lub wyścigu. Z drugiej strony musimy pamiętać, że stałe produkty spożywane podczas wysiłku będą zwiększały ryzyko wystąpienia problemów żołądkowo-jelitowych. Stąd zaleca się odpowiednie planowanie korzystania z tych produktów do tych fragmentów treningu lub wysiłku, kiedy intensywność jest mniejsza.

 

O tym nie możesz zapomnieć

Pamiętaj, że planując wykorzystanie konkretnych żeli i/lub batonów energetycznych musisz wcześniej sprawdzić je na treningu. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, korzystaj z nich podczas kluczowych jednostek treningowych, a następnie sprawdź na mało istotnych zawodach. Jeżeli do tej pory nie pojawiły się żadne problemy to śmiało możesz zastosować taką strategię podczas głównego startu w sezonie.

 

Najbardziej popularne batony energetyczne dla biegaczy i kolarzy

Dextro energy batonEndurance BarSqueezy energy barvoltage enegy bar