Do czego stosuje się Żel energetyczny ?

Żele w podstawowej wersji służą do uzupełnienia energii.
Jednak złożoność ich zastosowania nie jest, do końca tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Dlatego spróbujemy przyjrzeć się żelom i ich zastosowaniom. Jest to szczególnie ważne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportami wytrzymałościowymi i nie do końca wiedzą, jakie żele wybrać.

Ogólnie można uznać, że żel to mieszanina wody i cukru — dzięki czemu po zażyciu zawartość cukru we krwi rośnie a osoba zażywająca go odczuwa wzrost energii a także później odczuwa zmęczenie.

Żel energetyczny jak stosować?

Żele energetyczne w swoim założeniu służą podniesieniu energii i opóźnieniu zmęczenia. Dlatego często zadajemy sobie pytanie: kiedy je stosować?
Żele stosuje się w trakcie wysiłku, czyli w trakcie treningu lub też w czasie zawodów. Należy pamiętać, że zapas glikogenu, który został zgromadzony w mięśniach, wystarcza na jakieś 60-70min wysiłku. Dlatego planując dłuższy wysiłek, trzeba dobrać odpowiednią ilość żeli. W zależności od producenta żele mają różną pojemność. Najczęściej na rynku żel energetyczny ma pojemność od 40g do 75g. W związku z tym, że
każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na obciążenia i pożywienie w trakcie wysiłku. Należy w trakcie treningów sprawdzić jaki żel nam odpowiada. Ogólnie można przyjąć, że jeden żel 50g można przyjmować co 35 - 50min.

Czy można stosować żel przed wysiłkiem ?

Można, ale na krótko przed startem do zawodów, ponieważ przyjęcie żelu na 1-ną czy 2 godziny przed planowanym wysiłkiem spowoduje wyrzut insuliny i raczej będziemy senni i zmęczeni niż pobudzeni.

Dzięki temu, że żele są w małych saszetkach czy też tubkach można je bardzo łatwo zażyć, wystarczy zawartość opakowania wycisnąć do ust. Nawet przy wysokiej intensywności wysiłku taki manewr nie jest trudny do wykonania. W związku z tym, że mają na ogół postać małej, płaskiej saszetki znajdą miejsce w kieszonce koszulki kolarskiej lub też w saszetce biegowej czy też po prostu w plecaku.

Rodzaje żeli energetycznych i ich skład

Żele energetyczne jak wspomnieliśmy to mieszanina cukru i wody jednak z czasem producenci zaczęli produkować żele do zadań specjalnych. Produkty tego typu zawierają najczęściej maltodekstrynę - jest to cukier, który błyskawicznie rozkłada się na cząsteczki glukozy, dostarczając energii pracującym mięśniom. Żele wzbogacone są również o inne składniki typu sód, który najczęściej wydalany jest z organizmu w trakcie wysiłku wraz z potem. Znajdziesz również w nich takie składniki jak magnez i potas wspierające pracę mięśni w trakcie wysiłku. W żelach znajdują się witaminy na ogół z grupy B, aby wspierać metabolizm węglowodanów.

Niektóre żele energetyczne wzbogacone są o kofeinę, dzięki temu składnikowi żel taki może przełamać kryzys w trakcie długich zawodów. Na rynku pojawiły się żele energetyczne typu endurance — są to takie żele, które w swoim składzie mają węglowodany proste i złożone zapewniając stały poziom glukozy we krwi w trakcie długiego wysiłku.

Jaki żel energetyczny dla biegaczy? Najlepszy byłby taki, który bardzo szybko się wchłania i nie jest zbyt duży. Wydaje się żel energetyczny ALE byłby świetnym wyborem.


żel energetyczny ALE

Żel energetyczny w góry czy warto? Tu wydaje się, że optymalnym wyborem byłby nie żel który szybko się wchłania i dodaje zastrzyk energii. Ale taki w którym cukry wchłaniają się powoli i tutaj mamy żel energetyczny Endurosnack Nutrend — dzięki formule Palatinose™ żel ten zawiera cukier izomaltulozę, która w sposób stopniowy uwalnia energię. Ten żel świetnie sprawdza przy wysiłkach na długich dystansach.

żel energetyczny w góry

Żel energetyczny z kofeiną, jaki?  Żele z kofeiną ma, dwa zadania oprócz dostarczenia energii, potrafią przełamać kryzys na trasie zawodów. Przyjęty przed samym startem potrafi pobudzić do wysiłku o dużej intensywności.

żel energetyczny z kofeiną

Jaki żel energetyczny na maraton? Niezależnie od tego, czy jest to maraton biegowy, czy rowerowy, każdy żel nadaje się na maraton, jednak samemu trzeba zdecydować o jakim smaku, ile czasu zajmie nam pokonanie trasy, a może warto spróbować niesłodkie a smaki słone? To wszystko trzeba samemu wypróbować i sprawdzać jak reagujemy na dany żel.

Żel energetyczny opinie - czy warto się sugerować opiniami innych? Moim zdaniem nie, trzeba samemu dobrać optymalny. 

Jak widać na rynku mamy sporą ilość różnych żeli przeznaczonych do różnych zastosowań w trakcie wysiłku. Żeby zdecydować jaki żel wybrać dla siebie na zawody należy wypróbować go w trakcie treningów. Jest to niezwykle ważne, aby sprawdzić jak reagujemy na dany składnik oraz czy nam pasuje jego konsystencja i które opakowania dla nas są najbardziej odpowiednie. Przecież mamy możliwość wyboru żeli energetycznych w saszetkach czy też tubach i dla każdego inny rodzaj opakowania może być wygodniejszy.
Dlatego nigdy nie powinno się przeprowadzać eksperymentów na trasie zawodów-szkoda by było zaprzepaścić dobry wynik. Pamiętajmy więc o przetestowaniu żeli przed zawodami, a nie w ich trakcie.